Tærte med rabarber for begyndere

Jeg vil slet ikke lægge skjul på at jeg rigtig godt kan li at bage. Mit problem er tit bare at jeg virkelig skal have tingene skåret ud i pap, ellers kommer jeg til at lave nogle mystiske fejl som ødelægger det hele.

I går gik jeg i gang med at lave en rabarbertærte og fulgte opskriften fra bloggen foodfanatic.dk/. Jeg lavede en ret stor fejl, men den kommer vi til senere. For dem der ikke har prøvet at bage tærte før skærer jeg det nu ud i pap. Så kan nogle af jer måske undgå de begynderfejl jeg har lavet.

Den opskrift jeg har fulgt er som nævnt fra bloggen Foodfanatic.dk.  Det der er skrevet med rødt er min OBS kommentar til jer der skal have det skåret ud i pap lige som mig. Til jer der bare gerne vil se opskriften uden alt mit spam tryk her

Ingredienser:

Dejen

225 g smør

50 g sukker

2 æg

350 g mel

Fyldet

700 g rabarber

140 g sukker

1½ spsk kartoffelmel

kornene fra ½ stang vanilje

1 æg til pensling

Fremgangsmåde

 – Dejen

1. Smør og sukker skal blandes til det er en ensartet masse

2. Derefter kommes æggende i og der piskes grundigt.

3. Melet hældes gradvist i massen mens der piskes

4. Når alt mel er blandet godt i æltes dejen til en kugle og pakkes ind i bagepapir. Det skal nu opbevares i køleskabet mindst 1 time.

– Og her er en lille kommentar til andre tærtebegyndere som mig. Når der står bland smør og sukker tænker jeg jo straks ” skal jeg bruge piskeris eller dejkroge eller er det med håndkraft? ARGH!=!93″ Med alle disse spørgsmål kastede jeg mig ud i at blande sukker og mel med dejkrogene. Og det gik jo egentlig også fint nok, indtil jeg skulle have æggene i. Jeg fortsatte med dejkrogende, men syntes ikke rigtigt jeg fik den konsistens jeg ville have. Så jeg skiftede over til piskerisene og så gik det jo straks bedre. Det blev dejlig cremet. Næste forhindring var så at melet skulle i. Og så står der jo godt nok at der skal piskes imens. Jeg ved ikke om det er min håndmixer der ikke er god nok, men den var altså ikke særlig glad for at jeg prøvede at blande det sammen med piskerisene, så jeg skiftede over til dejkrogene igen. Derfra kørte det så ret smertefrit og jeg fik æltet dejen til en fin kugle, som kom i køleskabet. 

– Fyldet

1. Tænd ovnen på 160 grader varmluft, mens du går i gang med fyldet

2. Rabarberen skal nu renses og skæres i små stykker, som ca er 2 cm store.

3. Sukker blandes med kartoffelmel og vaniljekornene tilsættes.

4. Nu skal halvdelen af dejen rulles ud på et meldrysset bord. Hvorefter den skal i tærteformen.

5. Rabarberblandingen hældes oven på tærtedejen og så skal resten af dejen ellers bare rulles ud og laves til tynde strimler så det kan bruges som fletlåg.

– Jeg var lidt bange for at der skulle mere mel i min dej fordi jeg syntes den var helt perfekt som den var. Så det jeg gjorde var at dele dejen i to og rulle den ene halvdel ud på bagepapiret til det passede til min tærteform og så vende det hen over formen og lige så stille tage bagepapiret af. Giver det mening? det fungerede ret godt. Så da jeg skulle lave “låget” rullede jeg bare den anden halvdel ud på bagepapir og skar strimler som jeg puttede på som låg.

6. Når du er færdig med tærte “låget” pensels det med det piskede æg.

7. Tærten skal have 45-55 min i oven. Efter ca 25 min skal den dækkes med et stykke sølvpapir

– Jeg må indrømme at jeg glemte det med sølvpapir over tærten (AHRGHRGG). Jeg var enormt bange for at min tærte skulle få for meget (for det får det jeg laver i ovn som regel) så jeg tog den allerede ud efter 35 min fordi jeg synes den så færdig ud. Det var så nok der jeg skulle have puttet sølvpapir over og have ladet den stå lidt i ovnen endnu.

Selvom tærten smager VIRKELIG godt. Er der stadig ret meget væske i den som så løber ud når jeg skærer. Men det er min egen skyld må jeg erkende. Hvis jeg nu bare havde husket det med sølvpapiret. 

Konklusion er at man altid skal læse opskriften igennem 20 gange for at være sikker på man ikke glemmer nogle vigtige detaljer!

Her er mit resultat

jeg kan godt sige jer den er god.

For at se billedet af Nadias flotte rabarbertærte til sammenligning tryk her

– Nadia fra foodfanatic.dk nævnte lige for mig i en mail at hvis man lader tærten køle af inden man sætter tænderne i den så væder den ikke lige så meget. Og hun har ret. Jeg har lige serveret et stykke tærte for min kæreste direkte fra køleskabet og der var faktisk slet ingen væde. Den var helt perfekt!

Men konklusionen er stadig at man skal huske at læse opskriften igennem flere gangen

2 responses to “Tærte med rabarber for begyndere

  1. Mmmmh ! Det ser lækkert ud !!

    Nesta,
    http://neonstars.blogspot.com/
    _

Skriv et svar

